ANALISA KELAYAKAN MESIN MILLING F3 DENGAN PENGUJIAN KETELITIAN GEOMETRIK

DOI: https://doi.org/10.32722/pt.v14i3.769

Asep Apriana, Budi Prianto, Minto Rahayu

Abstract


ABSTRACT

This study aims to determine the feasibility of the F3 Milling machine by testing / measuring geometric accuracy, whether it was in accordance with the specifications recommended by the manufacturer and is still fit for use.
The method used is to melakukanpengukuran each component / parts that are directly related to the main movements.
Data from the measurement results are processed and compared to a reference from the factory, the activity starts from setting up the machine to be tested in a state of static, aids and measuring devices precision.
The results of these measurements will determine whether this F3 milling machine precision is still appropriate dengann accuracy of data contained in the manuals and still fit for use.

Keywords: optimization, geometric accuracy, machine tools, measures to

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kelayakan mesin Milling F3 dengan melakukan pengujian / pengukuran ketelitian geometriknya, apakah masih sesuai dengan spesifikasinya yang direkomendasikan oleh pabrik pembuatnya dan masih layak digunakan.
Metode yang digunakan adalah dengan melakukanpengukuran setiap komponen / bagian yang berhubungan langsung dengan gerakan-gerakan utamanya.
Data hasil dari pengukuran diproses dan dibandingkan dengan acuan dari pabrik, kegiatan dimulai dari menyiapkan mesin yang akan diuji dalam keadaan static, alat-alat bantu dan alat-alat ukur presisi.
Hasil dari Pengukuran ini akan mengetahui apakah mesin milling F3 ini ketelitiannya masih sesuai dengann data ketelitian yang tercantum pada buku manualnya dan masih layak digunakan.

Kata kunci : optimasi, ketelitian geometric, mesin perkakas, layak guna

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License